Of je nu een kantoorbaan hebt of in de bouw werkt: een nieuwsbrief is voor jou een uitstekende manier om het contact met je klanten en relaties te onderhouden. Een nieuwsbrief is een publicatie waar mensen zich gratis op kunnen abonneren. Ze worden uitgegeven door bedrijven, organisaties, verenigingen en clubs om informatie te verstrekken aan leden, klanten en werknemers. Vroeger werden nieuwsbrieven per post opgestuurd. Tegenwoordig gebeurt dit veelal online, via de e-mail. De informatie gaat over updates van de websites of de publicatie van leuke blogartikelen (en genereert zo dus traffic naar de website). Verder is het een goede manier om mensen op de hoogte te brengen van interne veranderingen.

Je kunt een nieuwsbrief interactief maken door contacten te vragen naar hun mening en behoeften. Door een enquête in de nieuwsbrief te voegen, krijg je op een goedkope manier waardevolle feedback die informatief kan zijn voor het bepalen van de zakelijke koers.

Wat is het effect van een nieuwsbrief voor zzp’ers?

Het opstellen van een nieuwsbrief is een van de goedkoopste marketingstrategieën en daarom een uitstekende keuze voor startende ondernemingen en zzp’ers. Een groot voordeel van nieuwsbrieven is dat je heel specifiek je doelgroep bereikt. Nieuwsbrieven kunnen lezers informeren over nieuwe producten, diensten en acties; medewerkers in het zonnetje zetten; successen delen en aankomende evenementen aankondigen.

Als zzp’er zal je merken dat er verband bestaat tussen de frequentie waarmee je de nieuwsbrief verstuurt en het aantal nieuwe klanten of opdrachten dat je binnen sleept. Met de juiste tone of voice kun je klanten charmeren en zorgen voor meer vertrouwen in je zaak. Bovendien zendt een nieuwsbrief het signaal dat je goed bezig bent. Activiteit is een van de grootste kenmerken van professionaliteit.

Hoe kun je met een nieuwsbrief extra klanten krijgen?

Op je website kun je het je bezoekers makkelijk maken om zich aan te melden op je nieuwsbrief. Je kunt hier speciaal een button voor installeren. Zo breid je bijna automatisch je netwerk uit. Nieuwsbrieven hebben een bewezen effect op het engagement van je klanten.

Een nieuwsbrief kun je sturen naar adressen uit je contactenlijst. Door je product, dienst of organisatie onder de aandacht te brengen, kun je je netwerk tot conversie aansporen (dus: van je contacten klanten maken), niet met een directe oproep, maar door een positieve associatie met je bedrijf te maken. Als zzp’er is je communicatie de belangrijkste factor in het krijgen van meer werk.

Meer traffic voor je website

Als startende onderneming sta je doorgaans niet zo hoog in de zoekresultaten van zoekmachines. Autoriteit bouw je pas op als je website al wat langer bestaat. Door waardevolle content op je website te plaatsen, zullen je contacten je website vaker gaan bezoeken. Over die content kun jij ze op de hoogte brengen via je nieuwsbrief en sociale media. Er is dus een wisselwerking tussen je traffic en je nieuwsbrief. Dit heeft ook enige SEO-voordelen. Websites met veel activiteit worden hoger in de zoekresultaten geplaatst, waardoor meer bezoekers op je website zullen komen.

Er zijn eigenlijk geen goede redenen te bedenken waarom een zzp’er geen nieuwsbrief zou moeten sturen naar zijn contacten. Naast je product of dienst is dit een essentieel onderdeel van het creëren van een goede reputatie.