Mensen die nog niet zo bekend zijn met LinkedIn denken wel eens dat dit platform alleen bedoeld is voor mensen in loondienst. Op LinkedIn kan je jezelf presenteren als je op zoek bent naar een nieuwe baan, en je netwerk vergroten natuurlijk, dat is wat ze weten. We leggen je graag uit waarom LinkedIn precies daarom ook zeer geschikt is voor zzp’ers zoals jij.

Netwerken vergroot jouw klantenkring

Als zzp’er draait alles om het product dat je verkoopt of de dienst die je aanbiedt. Maar hoe fantastisch jouw product of dienst ook is, je schiet er niet zo heel veel mee op als je er nauwelijks klanten voor hebt. Linkedin is één van de mogelijkheden om je netwerk en daarmee ook je klantenkring uit te breiden. Iedereen met wie jij je op Linkedin verbindt door met elkaar te connecten is een potentiële klant. Wat minstens net zo belangrijk is: iedere connectie van degene met wie jij je verbindt, is ook weer een mogelijke klant!

Zichtbaarheid

Op social media draait het om zichtbaarheid. Als ondernemer, en dat ben jij als zzp’er, wil je gezien worden. Want ook hier geldt: kijken = (wellicht) kopen. Iemand die jouw profiel ziet op LinkedIn kan zomaar geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Door jouw profiel goed in te vullen, kan je laten zien wie je bent én wat je doet, juist ook als zzp’er. Door de woorden ‘beschikbaar als …’ te gebruiken in je kopregel (waarin ook je naam staat) word je ook makkelijker gevonden door mensen die ondernemers als jou zoeken. Wie een boekhouder zoekt, gebruikt waarschijnlijk als zoektermen de woorden ‘beschikbaar’ en ‘boekhouder’. Ben je zelfstandig timmerman, dan vul je dus in: ‘beschikbaar als timmerman’. Het tegenovergestelde is ook waar. Staat er in jouw profiel dat je coach bent maar vermeld je je beschikbaarheid niet in de kopregel, dan is de kans kleiner dat mensen jou vinden. Niet handig als je wel wat nieuwe klanten kunt gebruiken.

Actie is reactie

Het principe op LinkedIn is heel simpel. Maak je een profiel aan, dan ben je al zichtbaar. Houd je je profiel up-to-date en pas je dus regelmatig iets aan, dan krijgen jouw connecties daar een melding van (als je dat hebt ingesteld). Schrijf je een bericht of een blog over jouw dienstverlening, of reageer je op iets wat iemand anders schrijft: ook dan krijgen jouw connecties dat te zien in hun tijdlijn. Door alles wat jij doet, kan je dus iets in gang zetten. Als anderen daar op reageren, gaat het nog sneller. Je zal merken wat er gebeurt als jij actief bent: nieuwe mensen (lees: ook potentiële klanten) zullen op jouw profiel kijken. Het is aan jou (of hen) om elkaar toe te voegen als connectie. LinkedIn werkt dus net als Facebook eigenlijk als een soort olievlek. Jouw netwerk breidt zich meer en meer uit.

Met iedereen linken dan maar?

De conclusie zou kunnen zijn dat je dus het beste zoveel mogelijk mensen kunt uitnodigen om met jou te connecten. Dat is echter niet helemaal waar. Als je een product aanbiedt dat iedereen in huis heeft of wil hebben: ja. Lever je een dienst voor een bepaalde branche, voor een bepaalde beroepsgroep of voor een bepaalde groep consumenten: nee. Richt je met jouw connectieverzoeken op mensen die mogelijk voor jou interessant kunnen zijn, en andersom natuurlijk. Als je looprekjes verkoopt, levert het je waarschijnlijk weinig omzet op als je je verbindt met iemand die bij een kinderopvang werkt, om maar eens een voorbeeld te noemen. Houd er ook rekening mee dat je in jouw tijdlijn steeds minder ziet van wat iemand schrijft, naarmate je meer connecties hebt.

Natuurlijk zijn wij zelf ook actief op LinkedIn. We vinden het leuk als je met ons linkt!