Sociale media zijn niet meer te missen in ons huidige bestaan. Overal waar we zijn, checken we onze sociale media accounts. Even snel een foto plaatsen op Instagram, je locatie delen via WhatsApp en een foto via Snapchat versturen is tegenwoordig meer dan ooit de normaalste zaak. Ook voor ondernemers zijn sociale media iets wat niet meer te missen valt. Het juist gebruiken van sociale media kan zelfs nieuwe klanten opleveren. Maar sociale media verouderen snel en daarom is het altijd de vraag hoe relevant het gebruik van een bepaald kanaal voor jou als ondernemer kan zijn. In dit artikel zullen wij bespreken hoe relevant het gebruik van Twitter is voor jou als ondernemer.

De geschiedenis van Twitter

Hoewel sociale media kanalen uit de grond poppen op dit moment, zijn er een aantal kanalen die al jaren bestaan. Twitter is hier een voorbeeld van. In 2006 is het bedrijf opgericht en tegenwoordig wordt er nog steeds fors gebruik van gemaakt. Het is een gratis internetdienst waar mensen korte berichtjes (‘Tweets’) kunnen plaatsen van maximaal 260 leestekens. Andere mensen kunnen je volgen en reageren op deze berichten.

Hoe wordt Twitter tegenwoordig gebruikt?

Hoewel de populariteit van Twitter de afgelopen jaren is afgenomen, wordt het platform nog steeds veel gebruikt. Tegenwoordig wordt Twitter vooral gebruikt voor het lezen van breaking news, gezien de snelheid van het platform. Daarnaast is het ook een geschikt platform voor het voeren van discussies en voor het hebben van klantcontact als bedrijf. Je ziet ook steeds vaker dat het social media kanaal wordt gebruikt als klantenservice kanaal. In dit geval is ook de snelheid een positief voordeel.

is Twitter nog relevant voor jou als ondernemer?

Twitter is zeker nog steeds een relevant kanaal als ondernemer. Het is een goede manier om contact te houden met je klanten. Houd er wel rekening mee dat als je Twitter wilt gebruiken als klantenservice, je ook bereid moet zijn om snel te reageren. Dit is een nadeel van de huidige sociale media: er wordt vaak verwacht dat er binnen enkele minuten (en niet heel veel langer dan een aantal uur) een reactie wordt geplaatst.

Daarnaast is het mogelijk om te adverteren op Twitter. Dit is echter een functie waar zowel vele voordelen als nadelen aan verbonden zijn. Het nut van deze manier van adverteren wordt nog wel eens in twijfel getrokken en in de meeste gevallen wordt er vooral aangeraden om het adverteren te beperken tot andere kanalen zoals Facebook. Dit is echter iets wat je eens zou kunnen proberen om te zien hoe het loopt. Wanneer je het eens hebt uitgeprobeerd, zul je het weten! Toch denken wij dat het actief bezig zijn op Twitter met zowel je klanten als concurrenten, het effectief gebruiken van de klantenservice en het plaatsen van leuke, relevante tweets het meest effectief kan zijn voor jou als ondernemer op Twitter.

Al met al is Twitter zeker een kanaal dat wij aanraden voor jou als ondernemer. Hoewel het kanaal zijn populariteit ietwat is verloren, zijn er nog steeds veel actieve leden online welke jij als ondernemer zou kunnen bereiken en hoe je naamsbekendheid zou kunnen groeien. Het effectief gebruiken van dit social media kanaal kan alleen maar positief bijdragen aan jouw onderneming. Daarnaast zijn er naast Twitter ook nog andere sociale media kanalen welke dit effect nog meer zullen versterken, zoals bijvoorbeeld Facebook, Instagram en LinkedIn. Zeker eens de moeite waard om je in te verdiepen!