Ook het inschrijven bij de Kamer van Koophandel hoort bij het starten als ondernemer. Elke nieuwe ondernemer moet zich inschrijven in het handelsregister bij de KvK. Dit doe je bij een KvK-vestiging bij jou in de buurt, kijk hiervoor op www.kvk.nl. Wanneer je jezelf gaat inschrijven, neem dan een geldig legitimatiebewijs mee.

Bij het inschrijven in het handelsregister krijg je ook meteen een btw-nummer welke je verplicht bent om op o.a. je facturen te vermelden. Het inschrijven kost eenmalig €50. Wil je ook een uittreksel dat je kunt gebruiken als bewijs van inschrijving, dan betaal je €15 extra. Zo’n uittreksel heb je bijvoorbeeld nodig wanneer je bij de bank een zakelijke rekening wil openen, en ook groothandels vragen meestal om een uittreksel.

Inschrijven lukt natuurlijk niet wanneer je nog geen bedrijfsnaam hebt gekozen. Denk ook hier goed over na. Kies een naam die herkenbaar is, laat zien waar jij voor staat. Bedenk ook dat je situatie kan veranderen. Je doelgroep of expertise kan zich verplaatsen. Kan dit met behoud van de naam die je gekozen hebt? Of moet jij straks opnieuw naamsbekendheid gaan opbouwen?

Is je naam nog niet in gebruik? Ook dit is te controleren op de website van de KvK. Wil je ook een website gaan opzetten, leg dan ook direct je domeinnaam vast zodat niemand anders er met jouw unieke naam vandoor gaat.

Zorg ervoor dat je naam niet te veel lijkt op die van een ander. Dit zorgt voor verwarring en wordt waarschijnlijk niet gewaardeerd door de eigenaar van de originele naam.

Ben je eruit? Heb je de bedrijfsnaam die helemaal bij je past? Let’s to this! Schrijf je in als zelfstandig ondernemer!