Natuurlijk wil je als ZZP’er zoveel mogelijk mooie opdrachten binnenhalen. De concurrentie is in sommige branches echter behoorlijk groot. Het schrijven van een goede motivatiebrief is een manier om jezelf te onderscheiden van concurrenten. Het gaat erom dat je kunt beargumenteren waarom jij de perfecte kandidaat bent voor een opdracht. Lees onze tips en schrijf na afloop een fantastische motivatiebrief!

Tip 1 – Wees helder en duidelijk

Schrijf je motivatiebrief in correct Nederlands, in heldere bewoordingen en wees niet te lang van stof. In principe is een brief met een lengte van 300 tot 500 woorden (ongeveer 1 A4) meer dan voldoende. Schrijf meteen in de eerste of tweede zin wat je bedoeling is. Een zin als: ‘Bij deze solliciteer ik naar de functie van marketeer bij uw bedrijf’ is prima. Beargumenteer daarna waarom je het doet en waarom je denkt de functie goed te kunnen vervullen. Laat daarnaast merken dat je op de hoogte bent van het reilen en zeilen binnen het bedrijf. Waarom valt jouw keuze juist op dit bedrijf, project of deze opdracht?

Tip 2 – Benadruk je positieve eigenschappen

Soms vraagt een opdrachtgever om specifieke ervaring of eisen. Probeer hier op in te spelen in je motivatiebrief en benadruk je positieve eigenschappen zoveel mogelijk. ZZP’ers staan over het algemeen bekend als ondernemend en zorgvuldig. Ze zijn bereid om hun handen uit de mouwen te steken. Ben jij ook zo? Schroom dan niet om deze positieve eigenschappen te noemen. Overdrijf echter niet, want niemand houdt van opschepperij. Zoals de naam al zegt moet je kunnen motiveren waarom jij en niet iemand anders de kandidaat is die opdrachtgever zoekt. Wees relevant, want alles wat je noemt moet betrekking hebben op het bedrijf of de opdrachtgever.

Tip 3 – Noem concrete voorbeelden

In een branche met veel concurrentie is het de kunst om op te vallen. Dit kun je doen door veel werkervaring te benadrukken waar de opdrachtgever echt iets aan heeft. Benoem in je motivatiebrief bijvoorbeeld een aantal concrete projecten of klanten. Vertel hoe je de opdracht hebt aangepakt en wat je er van hebt geleerd. Dit laat zien dat je bereid bent om te leren. Probeer zoveel mogelijk relevante voorbeelden te gebruiken, want dit maakt je motivatiebrief een stuk geloofwaardiger.

Tip 4 – Speel in op de behoeften van de opdrachtgever

Sluit tenslotte af met een sterke zin. Dit is de laatste manier om een positieve indruk te maken. Probeer eens iets anders dan ‘Graag zou ik mijn motivatie verder toelichten in een vervolggesprek’. Speel in op de behoeften van de opdrachtgever. Waar is hij of zij naar op zoek, en waarom moet de zoektocht bij jou eindigen?

We wensen je veel succes met het schrijven van de perfecte motivatiebrief!