Het zoeken naar nieuwe klanten blijft altijd een lastige klus. Er zijn zoveel kanalen die je kunt gebruiken, maar welke optie werkt nu echt? Omdat je als ZZP’er al je tijd al kwijt bent aan het bedienen van je huidige klantenkring, wil je het liefst een methode die effectief in tijd en in opbrengst is. Direct mail is hier een goed voorbeeld van. De vraag is dan alleen: hoe pas je dit toe?

Wat is direct mail?

Allereerst is het belangrijk om te begrijpen wat direct mail is. Door het woord mail denk je immers al snel aan e-mail. Toch is dat niet waar het om gaat. Het gaat bij direct mail om het gebruikmaken van de mogelijkheden van geadresseerde post. Het is de ideale manier om mogelijke klanten op een persoonlijke manier te benaderen. Dat kan op allerlei manieren, bijvoorbeeld met een kaart of een brief. Als het gaat om het werven van klanten, is het wel belangrijk dat de vorm van de post hierop gericht is.

Zorgen dat het opvalt

Zorgen dat de direct mail die je stuurt helpt bij het binnenhalen van klanten, betekent in de eerste plaats dat je moet opvallen. Veel post verdwijnt ongelezen in de papierbak. Vooral wanneer een ontvanger denkt dat het om reclame gaat. Het is daarom belangrijk om dit te voorkomen. Zorg dat jouw poststuk vanaf het eerste moment zowel zakelijk als aantrekkelijk overkomt. Dit wekt de interesse van de ontvanger. Die maakt het open en maakt kennis met wie jij bent als ZZP’er. Experts stellen dat het mailstuk moet worden ervaren als een cadeautje via de post.

Zorgen voor actie

Om klanten te werven via direct mail, is het zaak om direct een band op te bouwen. De poststukken moeten aanzetten tot een door jou gewenste actie. Dat kan bijvoorbeeld het opnemen van contact voor een afspraak zijn. Ook kan het gaan om het trekken van bezoekers naar je zakelijke website. Een ander voorbeeld is het bezoeken en volgen van jouw sociale media accounts. Soms kan de door jou gewenste actie zelfs gewoon direct het doen van een aankoop zijn. Zorg dus dat de mailing daarop gericht is wanneer je die verstuurt.

Belangrijke voordelen van direct mail

Er zitten een aantal belangrijke voordelen aan direct mail. In de eerste plaats is het daadwerkelijk persoonlijk. Omdat het een verstuurd mailstuk betreft, wordt dit ook door de potentiële klant veel meer als persoonlijk ervaren. Bovendien is het net wat beter mogelijk om op te vallen via de post dan in alle drukte die online te vinden is. Zeker wanneer het mailpack als een cadeautje voelt, zal daarmee meer gevoel losgemaakt worden bij de potentiële klant.

De do’s voor direct mail

Een aantal do’s waar je op moet letten als ZZP’er zijn van groot belang. Kies er bijvoorbeeld voor om de klant persoonlijk aan te spreken. Alleen dan weet je echt zeker dat de mailstukken niet als reclame worden opgevat, maar als een interessant voorstel. Zorg voor een opvallende boodschap, dus heb ook een beetje durf en lef bij het uiten van die boodschap. Zo spring je eruit. Let daarnaast ook altijd op dat er een aanzet tot actie in de poststukken verwerkt is. Dit is de enige manier om potentiële klanten daadwerkelijk aan je te binden.

De don’ts voor direct mail

Er zijn natuurlijk ook een aantal don’ts om op te letten. Let er bijvoorbeeld op dat de geadresseerden wel ook in potentie klanten zijn. Lukraak rondsturen op naam heeft geen enkele zin en kan zelfs weerstand opwekken. Zorg daarnaast dat datgene wat je stuurt de doelgroep aanspreekt. Zorg daarom altijd dat je je targets goed in kaart hebt. Tot slot is een belangrijke don’t dat je niet mag afwachten. Natuurlijk wil je graag dat de klant contact met jou opneemt. De klant heeft echter ook een druk leven. Kijk na enkele dagen zelf ook even of alles is aangekomen en wat de klant ervan vindt.

Oude banden opnieuw aanhalen

Tot slot is het belangrijk om te bedenken dat direct mail in allerlei situaties kan werken. Wanneer je nieuwe klanten wil werven, dan kan je het gebruiken door geheel nieuwe mensen aan te spreken. Het is ook een optie om te bekijken welke namen je in je adressenbestand tegenkomt. Voormalige klanten die al enige tijd stil zijn, zijn vaak ook interessant. Door een passend mailstuk te sturen kan je de oude banden opnieuw aanhalen en daar mogelijk weer nieuw werk uit halen.