Als ZZP-er moet je veel zelf regelen, ten opzichte van het werken voor een werkgever. Je eigen administratie, acquisitie, verzekeringen, belastingen. Als ZZP-er werk je doorgaans op verschillende werkplekken. Ook voor de inrichting van je eigen werkplek ben je als ZZP-er vaak zelf verantwoordelijk.

Ergonomisch werken betekent het bevorderen van veiligheid, gezondheid, comfort en het doeltreffend functioneren van mensen. Hoe kun jij er als ZZP-er met een kantoorbaan voor zorgen dat je ergonomisch werkt, zodat je de kans op ziekte en arbeidsongeschiktheid verkleint? Dat lees je in dit artikel.

Tip 1: Zorg voor een goede lichaamshouding tijdens het werken

Als je een verkeerde houding hebt tijdens het werken, knel je je bloedsomloop af. Waar je werkplek ook is, zorg altijd voor een goede lichaamshouding. Werk je veel achter de computer, zorg dan bijvoorbeeld dat je goed rechtop zit. Zorg er altijd voor dat je bekken hoger zijn dan je knieën en zorg ervoor dat je onderrug ondersteund is. Houd je muis dicht bij je lichaam en ontspan je schouders en nek. Ook is het belangrijk dat je voeten de grond raken tijdens het werken.

Tip 2: Wissel staand en zittend werken af

Langdurig in dezelfde houding zitten of langdurig staan is niet goed voor je lichaam. Wissel staand en zittend werken dus telkens af. Werk bijvoorbeeld een uur zittend en wissel dan af naar een werkplek waar je staat.

Tip 3: Zorg voor voldoende beweging

Zorg ervoor dat je niet te lang achter elkaar stil zit. Strek tussen het werken door af en toe je benen. Doe bijvoorbeeld wat yoga-oefeningen. Pak regelmatig wat te drinken of voer telefoongesprekken staand. Ook vergaderen wordt steeds vaker staand gedaan.

Tip 4: Neem regelmatig pauze

Loop regelmatig even weg van je werkplek. Zo voorkom je dat je te lang in een verkeerde houding zit. Voor sommige mensen kan het helpen om wekkers te zetten. Werk bijvoorbeeld een uur en neem na dit uur vijf minuten pauze.

Tip 5: Drink voldoende water

Een tekort aan vocht in je lichaam, zorgt ervoor dat je lichaam afvalstoffen niet goed kan afvoeren. Begin de dag met een glas water en zorg ervoor dat je gedurende de dag voldoende water drinkt.

Tip 6: Maak gebruik van hulpmiddelen, zoals een laptopstandaard of stoel

Zorg ervoor dat je werkplek is uitgerust met de juiste (bureau)stoel. Ergonomische stoelen kunnen rugklachten voorkomen en verhelpen. Deze stoelen hebben een zogenaamde zitbalwerking, dat ervoor zorgt dat je automatisch rechtop zit en tegelijkertijd je rug- en buikspieren traint. Een laptopstandaard kan ook helpen. Deze zorgt ervoor dat je laptop op de juiste kijkhoogte staat.

Tip 7: Luister naar je lichaam en neem eventuele klachten serieus

Heb je last van je nek of rug na een dag werken, of merk je dat je lichaam gespannen is? Neem dit serieus. Wanneer je je klachten negeert loop je het risico dat de klachten erger worden. Yoga en meditatie kunnen helpen je bewuster te worden van je lichaam.

Wij hopen dat deze tips je helpen om als ZZP-er ergonomisch te werken, zodat je de kans op ziekte en arbeidsongeschiktheid verkleint.